VinNytt.se

Övriga länder

VinNytts förslag på vinresa till Australien på egen hand - Resa 2
Tasmanien
Vinturismen på Tasmanien ökar för varje år och vinerna härifrån, främst Pinot Noir, Riesling och Sauvignon Blanc samt de mousserande vinerna, placerar sig ofta i topp när de australiensiska vinerna rankas. Som vanligt finns det suveränt bra information om vingårdarna på Internet, se Wine Tasmania.

Vi landar efter en ca 1 timmes flygtur på den lilla flygplatsen utanför huvudstaden Hobart.

I Hobart bor det ca 250 000 människor och om övriga Australien är laidback vad ska man då kalla livsstilen på denna ö? Här är väldigt, väldigt avslappnat. Vi åker direkt till vingården Stefano Lubiana Wines som ligger längs Derwent River en halvtimmes bilfärd söder om Hobart. Stefanos 2005 Sasso Pinot Noir räknas som ett av Australiens bästa Pinot Noir viner och alla viner vi provar här är mycket bra och man känner verkligen att det är ”cool climat wines” som produceras här – ingen tillsatt syra här inte. Sasso är naturligtvis slutsålt, men vi fick tips om att de sista två lådorna såldes till ett litet boutique hotell som heter Woodbridge On The Derwent och ligger 20 minuter bort. Och vad gör man inte för att få prova bra viner. Vi kör till det lilla hotellet det ligger mycket vackert vid floden Derwen i den lilla staden New Norfolk. Härifrån är det ca 70 km till Mount Field National Park där några av världens högsta träd växer och det finns flera vandringsleder att välja på.

Vi får tag på våra viner och kör tillbaka mot Hobart. Innan vi kommer fram till Hobart ligger den exklusiva vingården Moorilla. Här finns både konsthall, restaurang, eget ölbryggeri och ett exklusivt boende med utsikt mot Derwent River. Dessutom en utomhusscen där många stora band spelat. På ingång när vi var där var Nick Cave & Bad Seeds och strax innan hade Pretenders varit där. Vinerna tycker vi är sådär, deras Sparkling Brut har en mycket kraftig smak av honung, vilket vi aldrig känt tidigare.

15 minuter senare är vi tillbaka i downtown Hobart och tar in på vårt hotell, The Henry Jones Art Hotel, som ligger i ett gammalt renoverat magasin med utsikt över hamnen. Från hotellet är det inte långt till Marque IV, restaurangen som räknas som en av Hobarts två bästa restauranger och ligger på piren med utsikt över hamnen. Maten är mycket bra och vinlistan innehåller många av Tasmaniens bästa viner. Det finns fler restaurangalternativ på piren och i hamnen samt även små båtar med Fish & Chips som säljer direkt i hamnen. Annars är det jämte Marque IV en restaurang som heter Lebrina i förorten New Town som toppar restaurangupplevelsen i Hobart. I New Town anlades för övrigt Tasmaniens första vingård redan 1821.

I närheten av piren ligger Salamanca Market som är en av Australiens största marknader och hålls varje lördag. Här finns också flera restauranger och pubar och en bra vin- och matbutik. Vi har aldrig sett så många stora musikaffären samlade på ett ställe som i Hobart. På en av huvudgatorna räknade vi till fyra stora affärer med både vanliga pianon, trummor, gitarrer mm. Musiklivet verkar också frodas. Det finns många spelställen/pubar och det påminner lite om hur det var på fastlandet innan de enarmade banditerna på 1990-talet tog över pubarna och slängde ut musiken. Vi besöker det bästa musikstället för livemusik i Hobart som heter Republic Bar och ligger i North Hobart. Trots att stället är litet kommer även en del internationella artister hit.

Om vi hade tur med vädret första dagarna, så regnar det riktigt intensivt dagen då vi ska åka upp till Tasmaniens näst största stad Launceston. Vi tar A3 österut från Hobart för att besöka Freycinet Vineyard som gör en utmärkt Riesling och en Chardonnay. På vägen hade vi tänkt att besöka den vackra Wineglass Bay, men regnet får oss att inse att det är lönlöst – nästa gång. Från Freycinet Vineyard åker vi vidare till den lilla vingården och restaurangen Aspley Gorge Vineyard som ligger precis nere vid vattnet där fiskebåtarna kommer in i The Gulch i den lilla staden Bicheno. På den lilla spartanska restaurangen kan man äta helt nyfiskade crayfish, färskare blir det inte, och dricka gårdens viner.

Vi fortsätter norrut och tar av på den smala och slingrande A3 som tar oss högt upp i bergen. När vi kommit över på andra sidan kommer vi till staden St Marys och dess historiska järnvägsstation. Efter någon timmes körning kommer vi fram till Launceston som ligger vackert vid Tamar River. Här ligger Tasmaniens främsta vindal, Tamar Valley, och här ligger de flesta och några av de bästa vingårdarna. Vi checkar in på Peppers Seaport Hotel som ligger nere i hamnen. Launceston är betydligt mindre än Hobart och här bor ca 95 000 personer, men här finns flera bra restauranger. De två bästa är Fee & Me och Stillwater som ligger nere vid vattnet i en gammal kvarn. Vi äter middag på Stillwater och här har man en mycket bra lokal vinlista. Vi provar några av Tamar Valleys bästa viner och speciellt 2006 Waterton Riesling är mycket bra och klassas också som Tasmaniens bästa Riesling den årgången. Vid vårt hotell ligger Fish’n Chips, det bästa fish and chips stället vi har varit på. Många olika färska fiskar att välja på, kanonbra pommes frites och bra dressing. Den bästa vinkällaren på Tasmanien finns på Country Club Tasmania strax söder om Launceston, Här finns ca 2600 flaskor i en perfekt tempererad vinkällare.

Nästa dag är det sol igen och vi ger oss ut bland vingårdarna i Tamar Valley. Vi kör längs östra stranden på Tamar River. Det finns en fantastisk utsiktspunkt bara några minuter utanför Launceston där man ser flodens hela inlopp. Strax efter detta kommer man till den första vingården, Velo Wines. Vingården är inrymd i ett litet enkelt plåtskjul och här är alla viner vi provar mycket bra och välbalanserade! Deras 2006 Riesling blev nyligen valt till Tasmaniens bästa vin. Velo betyder cykel på franska och ägare och vinmakare är, Michael Wilson, som mycket riktigt är en före detta tävlingscyklist som har representerat Australien i både OS och tävlat i Tour de France fyra gånger. Tamar Valley är mycket vackert och vi kör norrut upp till Tamar Ridge som är en av de större vingårdarna på Tasmanien. Sista biten fram till vingården går längs vattnet         och det är värt den lilla omvägen. Vi kör vidare österut och kör över Tamar River och fortsätter till Bay of Fires Winery och här provar vi bland annat Arras som är deras mousserande vin. Vi fortsätter till Jansz Tasmania som bara gör mousserande viner och samägs med Louis Roederer i Reims. Här kan man se filmer från arbetet i vingården och den kvinnliga vinmakaren, Natalie Fryar, berättar om ett år vingården. Strax intill ligger Tasmaniens mest kända vingård Pipers Brook som ägs av det belgiska företaget Kreglinger. Här är det stort och påkostat och vinerna är bra. Vi fortsätter söderut till Tasmaniens idag äldsta fungerande vingård, den lilla Providence. Provningsrummet ligger i vinmakarens villa och det luktar inrökt, kanske inte världens bästa vinprovningsrum och vinerna är ärligt inte så mycket att hurra över här. Men, det är pittoreskt.

Tillbaka i Launceston tar vi en lång kvällspromenad runt Launceston, större är det inte. Vi avslutar i hamnen med varsin tasmansk öl, James Boag, som bryggs i Launceston. Vi fick också reda på att i stort sett all humle till de australiensiska ölen kommer från Tasmanien, det hade vi inte en aning om. Nästa morgon flyger vi tillbaka till Melbourne.